RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
Mata Pelajaran :
|
Bahasa Melayu
|
Kelas
:
|
Tahun Satu Bakawali
|
Tarikh :
|
16 Jun 2011
|
Masa :
|
0750 – 0850 pagi
|
Tema :
|
Keselamatan
|
Tajuk :
|
Hati-hati di Jalan Raya
|
Bilangan Murid :
|
39
Orang
|
Standard Pembelajaran :
|
Fokus Utama
4.1.1
Menyebut senikata lagu melalui nyanyian secara didik hibur.
Fokus Sampingan
2.3.1
Membaca kuat ayat tunggal dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul.
|
Objektif
Pembelajaran :
|
Pada
akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat ;
i.
Menyebut senikata lagu dengan jelas
ii.
Membaca kuat ayat tunggal dengan sebutan
yang betul.
|
Pengisian Kurikulum :
|
i.
Ilmu – PKJR
ii.
Nilai – berhati-hati, berhemah
iii.
KBT – Visual Ruang
|
Sistem Bahasa :
|
Sistem
Bahasa : Tatabahasa – kata nama am
|
Bahan Bantu Belajar :
|
Seni
kata lagu, gambar, lembaran kerja, kad ayat tunggal, carta lagu
|
Pengetahuan Sedia Ada :
|
Murid pernah pergi menggunakan alat
pengekang apabila menaiki kereta bersama keluarga.
|
Fasa
|
Isi
Kandungan
|
Aktiviti
Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Set Induksi
(3 minit)
|
Berpimpin tangan
|
1. Guru sekeping gambar di hadapan kelas.
2. Guru bersoal jawab berdasarkan gambar yang
dilihat.
|
BBB: gambar
|
Langkah 1
(10 minit)
|
Nyanyian ‘Berhati-hati Di Jalan Raya’
|
1. Guru menayangkan senikata lagu “Sayang Semua"
2. Guru membimbing murid menyebut senikata lagu
tersebut.
3. Guru memperdengarkan murid dengan lagu itu.
4. Guru dan murid menyanyi bersama-sama dengan
iringan muzik.
|
BBB: Carta Lagu,
CD lagu
Nilai : Berhati-hati
|
Langkah 2
(10 minit)
|
Simulasi Memandu Kenderaan Di Jalan Raya
|
1.
Murid yang dipilih melakukan simulasi
berdasarkan kad aktiviti yang disediakan.
2.
Murid lain meneka aksi-aksi yang dilakukan
oleh rakan-rakan mereka.
3.
Bincangkan aksi-aksi tersebut.
|
BBB: Kad Aktiviti
Lampiran 1
KB: Mentafsir
Nilai: Berhemah
|
Langkah 3
(10 minit)
|
Kata Nama Am
|
1.
Guru mengedarkan kad ayat tunggal kepada
setiap murid.
2.
Guru membimbing murid membaca ayat dengan
sebutan yang betul.
3.
Murid diminta membaca ayat dengan sebutan yang
betul secara individu, kumpulan dan kelas.
4.
Murid menggaris dan menyebut kata nama am yang
terdapat dalam ayat.
|
BBB: Kad Ayat Tunggal
Nilai: Rajin
|
Langkah 4
(10 minit)
|
Latihan
|
1.
Guru mengedarkan lembaran kerja kepada murid.
2.
Guru membimbing murid cara menjawab soalan.
3.
Murid membuat latihan tersebut.
|
BBB: Lembaran Kerja
|
Penutup
(2 minit)
|
Rumusan
|
1.
Guru dan murid membuat rumusan isi pelajaran.
|
Nilai: Berhati-hati
|
Lampiran
Gambar Berpimpin Tangan
Kad Ayat Tunggal
KAD 1
Lampu
isyarat ada tiga warna.
KAD 2
Gunakan
jejantas untuk melintas jalan.
KAD 3
Bapa
sedang memandu kereta.
KAD 4
Jalan
raya itu sibuk.
Kad Arahan
ARAHAN 1 :
AWAK DIMINTA
MELAKONKAN AKSI SEORANG LELAKI SEDANG MENUNGGANG MOTOSIKAL.
ARAHAN 2 :
AWAK DIMINTA
MELAKONKAN AKSI MEMANDU KERETA DENGAN LAJU.
ARAHAN 3 :
AWAK DIMINTA
MELAKONKAN AKSI MENGAYUH BASIKAL.
ARAHAN 4 :
AWAK DIMINTA
MELAKONKAN AKSI SEORANG LELAKI SEDANG MENUNGGANG MOTOSIKAL
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lembaran Latihan
Nama : ____________________
Kelas :
____________________
§
Isi tempat kosong di bawah dengan jawapan yang
sesuai.
1. Gunakan ________________ untuk melintas jalan.
2. Kita hendaklah berhenti
apabila lampu isyarat bewarna _____________.
3. Penunggang
motosikal hendaklah memakai ___________________.
4. _______________
ada tiga warna.
5. Bapa membeli
sebuah ____________________ baru.
Refleksi
Aspek didik
hibur memang memberi kesan yang positif setiap kali mengajar bahasa.
Murid-murid seronok apabila diberi peluang menyanyi. Keseronokan ini akan dapat
memberi kesan dalam pembelajaran yang seterusnya, di mana murid dapat
menumpukan perhatian ddengan baik. Di samping itu, murid-murid juga dapat
menggerakkan badan agar tidak lesu di dalam kelas. Itulah yang berlaku di dalam
P&P kali ini. Murid-murid bertepuk tangan mengikut muzik dan lagu yang
dinyanyikan tanpa disuruh oleh guru.
Apabila
aktiviti membuat aksi, murid berasa teruja untuk mencuba. Setiap murid
ingin mencuba, tetapi hanya beberapa orang yang berpeluang untuk
membuat aksi. Namun murid yang tidak dapat peluang, mereka masih lagi
berasa gembira kerana dapat meneka akis yang ditunjukkan oleh rakan
mereka.
Namun begitu
penggunaan papan tulis tidak banyak digunakan. Saya hanya menggunakan carta dan
kad ayat pada kali ini. Tidak ada aktiviti menulis di papan tulis. Mungkin pada
masa akan datang, saya akan meminta murid menulis ayat di papan tulis ataupun
saya sendiri akan memberikan contoh-contoh lain dengan menulis di papan tulis.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
No comments:
Post a Comment